Co mogą spożywać osoby chore na celiakię?

Celiakia jest chorobą trzewną, charakteryzującą się nietolerancją glutenu. Może ona prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych wywołanych niedoborami substancji odżywczych czy zaburzeniem działania wątroby. Najważniejszym sposobem zapobiegania skutkom celiakii jest odpowiednia dieta eliminacyjna, oparta na wykluczeniu glutenu. Co zatem można jeść, chorując na celiakię i jak zastąpić zabronione produkty?


Dieta eliminacyjna

Nietolerancja glutenu, czyli białka występującego w większości zbóż, prowadzi do podrażnienia kosmków jelitowych i poważnych zaburzeń zdrowotnych. Gluten znajduje się między innymi, w pszenicy, życie, jęczmieniu i owsie. To zboża, które powszechnie występują w wielu produktach, a przede wszystkim w pieczywie. To właśnie sprawia, że trudno jest osobom cierpiącym na tę chorobę, jeść produkty niezawierające glutenu. Badania pokazują, że osobom chorującym na celiakię zdarza się zjadać gluten, nawet codziennie, nie zawsze świadomie. A to właśnie całkowita jego eliminacja jest jedynym skutecznym sposobem zapobiegania destrukcji kosmków jelitowych i wyniszczania jelit. 


Co można jeść?

Najprostsza odpowiedź na to pytanie zawiera się w stwierdzeniu, że można jeść wszystko to, co nie zawiera glutenu. Oczywiście najważniejszym produktem budzącym wątpliwości jest pieczywo, które wypiekane jest w większości z „zakazanych” zbóż. Trudno sobie wyobrazić eliminację pieczywa z diety, dlatego warto zastąpić je tym, wypiekanym na bazie mąki, powstałej ze zbóż niezawierających glutenu. Należą do nich:


• ryż,
• kukurydza,
• proso,
• gryka.


Pieczywo wypiekane na mące z tych zbóż jest dla chorych na celiakię całkowicie bezpieczne. Choć czasem trudno je znaleźć, najlepsze piekarnie i sklepy ze zdrową żywnością mają w swojej ofercie takie produkty. Oprócz pieczywa można jeść wszystkie produkty zbożowe, wytwarzane z bezglutenowych zbóż. Są to na przykład makarony. Bezpieczne produkty to również ryż, kasza gryczana i jaglana, a także tapiok. Chorujący na celiakię mogą jeść wszystkie świeże i mrożone owoce i warzywa, ale także nabiał mięso czy ryby. Należy uważać na produkty przetworzone i zawierające dodatki. Słodkie jogurty, panierowane mięsa, wędliny czy pasztety mogą zawierać gluten. Nie oznacza to, że zawsze go zawierają, ale zawsze warto czytać skład takich produktów, by mieć pewność, że można je bezpiecznie spożywać. 

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.